Veebis meedia- või kontekstuaalset reklaamikampaaniat korraldades arvutab iga reklaamija selle ligikaudse eelarve. Reklaamikampaania tellija jaoks on oluline näha, kuidas selle läbiviimiseks raha jaotatakse, kas raha kulutatakse sihtotstarbeliselt ja millise tulemuslikkusega. Reklaamitoote efektiivsuse arvutamine meediaplaneerimisel põhineb mitmel näitajal, millest üks on CPM indeks. Mis see indikaator on, kuidas seda kasutada – saame teada allpool.
CPM - miks te seda vajate
Mis on CPM reklaamis, on teada juba eelmisest sajandist. Moodulit kasutati kõigis meedias toimunud reklaamikampaaniates. Kirjastused, tele- ja raadiokanalid kasutavad seda näitajat endiselt reklaamikulude arvutamisel. CPM-i kasutatakse siis, kui rääkida ühe reklaami näitamise hinnast mitte ühele adressaadile, vaid tuhandele potentsiaalsele ostjale. Samal ajal võeti see termin käibele. Reklaamilehtede omanikud said tegutseda ainult oma tiraaži ja temaatilise fookusega, seega määrati CPM-indikaator, reklaam oli seda väärtust arvesse võttes tõhus.
CPM-i määratlus
CPM-i lihtne määratlus on kulu tuhande kohta. Mooduli nimi tuleb ingliskeelsetest sõnadest Cost-Per-Thousand, kus M on rooma number, mis tähendab 1000. Seega, kui küsida, mis on CPM, saame vastata, et see on hind tuhande reklaami näitamise kohta. Mida rohkem kordi reklaam ajalehtede ja ajakirjade lehtedel ilmub, mida sagedamini see raadios kõlab või telekanalis vilgub, seda suurem on see koefitsient.
CPM-i arvutamine veebireklaamikampaaniates
Internetis mängivad reklaami rolli tavaliselt bännerid – need väga tüütud hüpikaknad, mis kasutajatele nii väga ei meeldi ja mis toovad raha reklaamisaitide omanikule. Mida populaarsem on sait, seda rohkem kasutajaid seda Interneti-lehekülge vaatavad, seda kallim on sellel saidil reklaamimine kliendile maksma minna.
Reklaamijad on huvitatud võimalikult suurest kasutajate arvust, kes on antud bännerit näinud. Seetõttu saab CPM-i matemaatiliselt näidata järgmiselt:
CPM=(reklaamitellimuse kogumaksumus)/(planeeritud bännerivaatamiste arv päevas)1000.
Nüüd on selge, mis on CPM. Reklaami puhul on see üks olulisemaid näitajaid. Reklaamija saab arvutada, kui palju raha peab saidi omanik maksma, et teavet tuhandele võrgukasutajale näidata.
Seda arvutust saab visuaalselt demonstreerida lihtsa näite abil. Ühe bänneri portaali saidile paigutamise hind on näiteks 400 dollarit nädalas, selle veebilehe statistika näitab, et nädalassaiti vaatab umbes 10 tuhat kasutajat. Nii et lihtne arvutus annab väärtuse:
CPM=400 $/10 0001000=4 $ tuhande reklaami näitamise kohta.
Reklaamijad peaksid mõistma, et bänneri lihtne kuvamine temaatilisel saidil on enamasti informatiivne. Pole mingit garantiid, et kõik kümme tuhat lehte külastavat inimest kindlasti bänneril klõpsavad. See, kas külastaja soovib linki jälgida või mitte, sõltub ainult bänneri enda atraktiivsusest ja sellele paigutatavast infost. Iga sait esitab kõik huvipakkuvad andmed CPM-i parameetri arvutamiseks. Saate aru, et see on saidi omanikule kasulik. Reklaam, selle kvaliteet ja huvi lõppkasutajale on aga kliendi enda ülesanne.
CTR-i abimoodul, arvutusmeetodid
Kulude vähendamiseks tuleks arvestada veel ühe näitajaga – CTR indeksiga. Nimi tuli samuti inglise keelest ja kõlab täiesti nagu klikkimise määr – klikkimise määra näitaja. CTR näitab, kui palju inimesi klikib bänneril ja läks reklaamikliendi lehele. See moodul sõltub otseselt valitud saidi õigsusest, sest mida kohasem ja vajalikum lehel olev reklaam välja näeb, seda tõenäolisem on, et saidi külastaja tunneb teabe vastu huvi ja klikib bänneril. Selle indikaatori arvutamise meetod näeb välja järgmine:
CTR=(bänneril klõpsanud kasutajate arv)/(planeeritud bännerivaatamiste arv päevas) 100%.
Näiteks kui 20-sttuhat reklaami näinud inimest jälgis linki 800 kasutajat, siis on CTR 800/20 000100=4%, mis on kõrgem minimaalsest lubatud väärtusest.
Eksperimentaalselt tõestatud, et minimaalne CTR on 3–5%. Kui see on väiksem, ületab kulu potentsiaalse kliendi kohta eeldatava kasumi ja reklaami peetakse ebatõhusaks.
Indekside kasutamine
CPM-i saab kasutada kitsama sihtrühma valimisel. Näiteks bänneri paigutuse tellimisel annab sait-platvorm reklaamijale teavet kõigi registreerunud saidi külastajate vanuse, soo, elukoha, hobide kohta. Seega kuvatakse soovitud bänner ainult neile kasutajatele, kellele see reklaamitoode on mõeldud. Reklaamikampaania eelarvet kulutatakse säästlikum alt ja tõhusam alt.
Arvestada tuleks ka tavakasutajate aktiivsusega. Mida sagedamini sama külastaja sama reklaamitoodet näeb, seda sagedamini debiteeritakse reklaamijatelt raha, kuid klient sellest rohkem kliente ei saa. Seetõttu peaks CPM-i ja CTR-i indeksite pädev arvutamine koos selle reklaamiplatvormi pakutava teabe põhjaliku analüüsiga tooma kliendile soovitud tulemuse.
Veel üks asi, mida reklaamikampaania alguses arvestada. Maksta saab kas CPM-i või CTR-iga. Ehk klient peab mõistma bännerreklaami olemust vastav alt CPM moodulile - et see ei ole tasu kasutaja klikkide eest, vaid ainultreklaamtoote näitamise eest
Kokkuvõtted
Küsimisel, mis on CPM, võib vastata, et see parameeter on reklaami efektiivsuse analüüsimisel üks olulisemaid ning seda võetakse arvesse ka reklaamikampaania eelarve arvutamisel. Arvesse võetakse ka potentsiaalse tarbija eeldatavate kontaktide arvu reklaamiinfoga ja bänneri paigutamise maksumust mitmele sarnase temaatilise fookusega saidile. Neid parameetreid arvesse võttes saate arvutada konkreetse reklaamiplatvormi tõhususe ja eduk alt hallata reklaamieelarvet.